Anak Sulung : Lelaki atau Perempuan....?

Salam Pertemuan Kembali...

Anak sulung lelaki atau perempuan...? apa bezanya...dua-dua anugerah ilahi....tetapi masyarakat hari ni memandang benda ni sebagai benda yang penting dalam membentuk sebuah keluarga....apa yang mereka pandang pada jantina untuk dijadikan anak sulung...?...

Kalau aku, aku terima seadanya pemberian ilahi ini...aku rasa anak lelaki mahupun anak perempuan ada kelebihan dan kebaikannya......tetapi persoalannya yang mana lagi baik...so aku telah kelaskan kebaikan dan keburukan daripda persepsi aku...

Anak Perempuan

Kelebihan :
Mempunyai banyak pilihan dalam membeli hadiah....
Besar2 boleh tolong mak didapur...
Boleh kemas2 rumah...
Akan guna taktik titisan air mata untuk mempengaruhi adik2 dlm membuat keputusan..

Keburukan :
Besar nanti..adik2 akan mengalami tekanan jiwa kerana sering dibebel...
Kurang kekuatan dlm membentuk peribadi adik2...
Mudah di tindas oleh adik-adik...
Keputusan mudah dipengaruhi oleh keadaan sekeliling....

Anak Lelaki
Kelebihan.  :
Tidak mudah di Tindas..
Tegas dlm setiap perbuatan...

Keburukan :
Sukar nak beli hadiah kerana mereka hanya nak Power Rangers & Ultraman sajer..
Malas nak buat keje2 dapur...
meter kedegilan lebih tinggi..

So..apa2 pun terimalah anugerah tuhan ini seadanya...Jangan lah pulak anak lelaki nak diconvert jadi perempuan lak...Nyah lak jadinya atau sebaliknya...

Wassalam...

21 comments:

syeRAWRR bieber said...

saye ank sulung dan saye permpuan! hehehe

irwanpauzi said...

SyeRaWR : So adik2 cam ner.. berjaya ker?...

Hanif said...

Biasanya kalau nak pertama no hal..pompuan atau lelaki..bila masuk anak kedua..Kalau anak pertama pompuan ..kau mesti nak lelaki....
Tak caya....

irwanpauzi said...

yer ker..kena kahwin baru tahu nie..

Haizan said...

saya ada 3 anak lelaki....huh...x larat nak control...nakalnya x le nak ckp...perabot habis rosak...kabinet tv habis runtuh dikerjakan oleh mereka bertiga....sabar menunggu kehadiran puteri..tp bila la?....em...tunggu rzeki dri Nya juga...amin...

irwanpauzi said...

hoho..nakal tetapi penyeri hidup kan...adik beradik saya pun semua lelaki...bosan gak..susah nak mintak tlg...insyallah dapat puteri...

nur aisya humaira said...

dua2 ade kelebihan kn...klu da rezeki,terima aje...tu kn amanah utk ibubapa..:)

adwafarahin said...

pendapat sye la kan..
eloknye lelaki sbg anak sulung

lelaki la yg diharapkan tok jg keluarga die slps ketiadaan ibu bapa

bole jugak jd contoh tok adk2 insyaAllah

ikut jugak mcm mane ibu bapa corakkan anak sulung mereka nie

ader hikmah tuhan jadikan lelaki atau perempaun sbg anak sulung
so kene terima seadanya

rezeki tuhan jgn di pertikaikan..

hee =)

Atika Natasha said...

sy p0n anak sulung!!yuhuu

YanaMIB said...

btol btol..bagus pandangan nih..mmg ada yg target nk anak laki as anak sulung..lg best katanya..ngehh~ terasa ai sbb ai pn anak sulung oke..dan perempuan! grr~ >_<

CinderLaLa said...

Saya anak sulung....dan saya tegas dlm menegur adik2 saya...lebih banyak mengalah utk mereka.. =.=

eRza farEeha said...

sy ank sulung!!hehhe

FOOTPC said...

nur aisya humaira : betul tu..nie ader yg merancang sampai langsung x der anak...

FOOTPC said...

adwafarahin : Vote u...anak lelaki is the best

FOOTPC said...

Atika Natasha & eRza farEeha : Pernah guna teknik air mata tak.?..kongsi sikit

FOOTPC said...

CinderLaLa : Tegas tapi mengalah...macam maner tu yer...

FOOTPC said...

YanaMIB : bagus gak anak perempuan sulong...boleh masak...x lah 24 jam tapau kat kedai mamak

Nur Mudrikah said...

sy anak sulung dan ofkos la perempuan. tapi sy suka anak lelaiki..haha. sy jenis tegas ng adik2. dorang kdg2 takut dgn saya..huhu. kalo tak asek kena buli je sebab sy ni kecik je..

FOOTPC said...

Nur Mudrikah :Apasal minat anak lelaki lak..? tak kira perempaun atau lelaki...sifat tegas tu kena ada supaya sifat hormat terhadap kita terbit daripada adik-adik...thanks for comment..

nadia mansor said...

Tak suka mentaliti anak laki lg bagus..sbb dlm islam dah cakap. Lelaki mmg besar tggjawab.xkira la sulung ke tengah ke.. masing2 ada pro n cons..laki @ perempuan yg sulung.

nadia mansor said...

Tak suka mentaliti anak laki lg bagus..sbb dlm islam dah cakap. Lelaki mmg besar tggjawab.xkira la sulung ke tengah ke.. masing2 ada pro n cons..laki @ perempuan yg sulung.

2leep.com